[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row _builder_version=”3.0.48″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.0.74″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]

We zijn nu vier keer bij Astrid (de logopedist) geweest met Lars en we hebben thuis heel erg veel geoefend. Tijd voor een update!

Na ons eerste bezoek hebben wij de opdracht gekregen om zo veel mogelijk te benoemen en te herhalen. Ik dacht dat wij dit al heel veel deden, maar het moet nog meer tot overdreven aan toe. Dit vraagt van ons en van Lars erg veel energie. Maar wij willen graag dat Lars zichzelf verbaal leert uiten dat we er dagelijks bewust en spelenderwijs mee bezig zijn. En we merken aan Lars dat hij dit ook graag wil, hij is heel enthousiast en probeert echt hetgeen wat wij zeggen te herhalen. Lars heeft er regelmatig ook totaal geen zin in en dan vind ik het erg moeilijk om toch te oefenen, omdat er dan totaal geen woord uit komt, hij weg loopt of het oefenspelletje van tafel gooit. Als Lars het gevoel krijgt dat hij iets “moet” dan doet hij het juist niet. Inmiddels hebben wij geleerd dat we hem op dit soort momenten maar gewoon moeten laten; het praten laat zich niet forceren en hij is ook maar (bijna) drie jaar!

Bij ons tweede bezoek was Astrid positief verrast over de stappen die Lars had gezet. We kregen er dus nog een opdracht bij. Het gebruik van werkwoorden. Eerst het begrip en hem daarna de keuze geven tussen twee of drie werkwoorden zodat hij ze zelf gaat gebruiken. Dit vond Lars echt heel erg leuk en voor we het wisten begon Lars uit zichzelf werkwoorden te gebruiken!

Helaas kreeg Lars wéér een luchtweginfectie en heeft ruim vier weken geduurd, deze zorgde ervoor dat er nog maar weinig te merken was van alle stappen die Lars had gezet. Hij verviel weer in non-verbale communicatie.

Mijn gevoel, dat het ziek zijn Lars zijn spraakontwikkeling in de weg staat, kon nu door Astrid worden bevestigd! Halleluja! Echt zo fijn als eindelijk iemand zegt “ja dit is de oorzaak!” en “het ligt absoluut niet aan jou; je doet het juist ontzettend goed!”

We spraken af dat we een stapje terug zouden doen totdat Lars zich weer beter ging voelen. Dan konden we de oefeningen weer oppakken en moesten we ons gevoel volgen aangezien Astrid drie weken op vakantie ging.

Lars heeft in deze drie weken hele grote sprongen gemaakt! Hij maakt twee, drie en soms zelfs vierwoord zinnen. Zijn taalbegrip is nog groter dan wij dachten en dit kan hij steeds beter verwoorden!

Astrid is ook zeer positief en zegt dat Lars bijna op niveau is van een 3-jarige. We hebben de opdracht gekregen om twee en driewoord zinnen te oefenen, waarbij de aandacht ligt bij; ik, hij (géén zij; dat is té verwarrend), voorzetsels, meervoud en is.

Volgende keer wordt Lars getest op zijn taalbegrip en gaan we aan de slag met Eveline om te kijken of er een oorzaak is voor het niet willen eten!

Lars zegt eindelijk MAMA! Ik ben zó trots op ons ventje!

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *