[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row _builder_version=”3.0.48″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.0.74″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]

Ik maak mij al heel lang zorgen over de spraakontwikkeling van Lars. Hij wordt bijna 3 en praat (nog) niet zo goed als zijn leeftijdsgenootjes. Ik heb mijn zorgen meerdere keren uitgesproken bij de huisarts, maar ik kreeg telkens te horen dat ik mij geen zorgen hoefde te maken en dat het allemaal wel goed komt. Ieder kind op zijn eigen tempo. Ondanks dat hij inmiddels wel steeds meer woorden zegt, de zorgen blijven. Omdat Lars veel ziek is en een ziekteperiode té lang duurt moest ik vorige week met hem naar de kinderarts. Een hele fijne arts die de tijd nam en écht naar mij en mijn zorgen om Lars luisterde. Ik heb namelijk het gevoel dat het ziek zijn Lars onwijs in zijn spraakontwikkeling in de weg staat. Daarnaast weigert Lars zijn avondeten en stukken fruit. Praten en eten staan vaak met elkaar in verbinding en daarom leek het de kinderarts verstandig om Lars naar de logopedist te verwijzen.

KENNISMAKING LOGOPEDIST
Deze week was onze eerste afspraak bij Groepspraktijk voor Logopedie Oegstgeest met Astrid, zij is gespecialiseerd op het gebied van communicatie bij jonge kinderen. Ze luisterde naar mijn verhaal en mijn zorgen om Lars zijn spraakontwikkeling. En in de tussentijd observeerde zij Lars tijdens het spelen. Er zijn verschillende manieren om de spraak/taal ontwikkeling bij je kind te stimuleren, hier kun je al vanaf jonge leeftijd mee beginnen. Denk hierbij aan: vertellen wat je aan het doen bent of gaat doen, verhaaltjes voorlezen, liedjes zingen, versjes en rijmpjes opzeggen, spelletjes spelen, personen en dingen benoemen etc. Ik heb heel erg het gevoel dat ik als moeder gefaald heb, dat ik niet genoeg heb gedaan om Lars te stimuleren. En dat doet mij soms heel veel verdriet. Het werd Astrid al snel duidelijk dat Lars alles begrijpt en non verbaal heel sterk is en daar alles mee voor elkaar krijgt.
En dat is meteen ook de valkuil. Omdat wij hem heel goed begrijpen heeft hij niet de behoefte om te gaan praten. Astrid deed een aantal oefeningen met Lars en daarna werd er een probleemanalyse en plan van aanpak opgesteld. Ook volgt er nog een afspraak met Eveline, zij behandelt baby’s en jonge kinderen met eet en drinkproblematiek.

HUISWERK
Ik moet deze week opschrijven welke woorden Lars actief gebruikt. Dus niet de woorden die hij een keer nazegt, maar hij moet ze echt gebruiken. Het maakt niet uit als hij bijvoorbeeld “naan” zegt in plaats van “banaan”. Als het duidelijk is wat hij met dat woord bedoeld dan mag ik hem opschrijven met de betekenis erachter. Stiekem heb ik al een hele lijst 🙂
Ook moeten we heel veel oefenen met benoemen (+gebaren) en herhalen. Dit vraagt veel energie van mij, maar ook zeker van Lars die er af en toe echt geen zin in heeft. Maar ik heb de stap naar de logopedie gezet en ik zal mij er ook volledig voor inzetten om  Lars aan het praten (en eten) te krijgen.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

2 reacties

  1. Jordy gaat ook al een goed jaar naar de logopedie en heeft enorme sprongen gemaakt! Hier kwam het door de hele ellende van de scheiding waarbij Jordy volledig in zichzelf keerde, soms is het goed om je angst uit te spreken bij een arts! Lars komt er wel 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *